Værksteder og hobbykort

Ugetavlen finder i ved væggen ud til køkkenet. Det er en oversigt over hvad der sker i løbet af ugen, og her kan man se hvilke værksteder der er åbne, hvad kan man få at spise, ture og andre tilbud.

Du skal selv betale ca. halvdelen af udgifterne til de forskellige ting, du har lavet i værkstederne. Betalingen foregår ved hjælp af ”Hobbykort”, der købes på Byggeren. Kortet har en værdi af 25,00 kr. og kan således bruge for 25 kr.

I enkelte tilfælde kan der betales ”kontant”, såfremt det overstiger et hobbykort. Der kan ikke betales med hobbykort i slikbod og til nudler.

For de flittige brugere af hobby aktiviteter, bruger et barn i gennemsnit et hobbykort pr. måned. De fleste hobbykort bruges i jule-månederne.

I hobbyværkstederne er det pædagogerne der bestemmer hvad der skal arbejdes med, men børnene har stor medbestemmelse, og vi lytter gerne til børnenes lyst og behov. Så spørg endelig, og kom med gode idéer.

Det er i værkstederne at vi lærer børnene om materialer, respekt for værktøj, deres værdi og anvendelsesmuligheder.

Ud over syrum, træværksted og keramik rum, er værkstederne også sport, køkken, pladsen og omgangen med dyrene. Alle ”værksteder” giver mulighed for en stund med en voksen og andre børn. Produktet er ikke altid vigtigt, men også en mulighed for en snak om konflikter, skolen, og vennerne. Samtaler og social adfærd er meget centrale i værkstederne, og er ofte her vi lærer børnene rigtig godt at kende.

Så produkterne er ikke altid vigtige, det kan være her man snuser lidt til andres færdigheder, og lader sig inspirerer til en anden god gang.

Nogle værksteder er faste hele året, andre er mere årstidsbestemt. Værkstederne er fordelt hos de voksne efter bedste evner og interesser. Se også aktivitets- og fornøjelseskalenderen.